ROMEO & JULIA - manus
fritt efter William Shakespeare
Ur "förordet"
William Shakespeares pjäs Romeo och Julia följer ganska troligt en version som skrevs ned av Arthur Brooke 1562. Då hette den The Tragical History of Romeus and Juliet och var då en sedelärande historia. När Shakespeare skrev sin version 1596 tonade han ner det sedelärande, förstärkte kärlekshistorien och byggde ut karaktärerna Amman och Mercutio samt skrev till karaktären Tybalt. Detta blev den pjäs som vi alla känner idag.
På samma sätt som Shakespeare gjorde en nyversion av Brookes förlaga, har jag nu skrivit en nyversion av Shakespeare. Detta är alltså inte en nyöversättning!
Jag har inte haft någon ambition att följa något särskilt versmått utan svär mig fri från alla försök att efterlikna något Shakespearianskt språkbruk. Jag har snarare sökt inspiration utifrån rytm, sång och stage poetry. Jag har försökt att möta berättelsen öppet och fritt med en ambition att göra den mer lättillgänglig, uppdaterad och kanske något mer folklig. Jag leker med rim, rytm och form, flirtar med tidlösa kollektiva referenser och har förändrat och fördjupat en del relationer, men på ett sätt som förhoppningsvis ändå ska ge en känsla av Shakespeare.
I denna version är Romeo och Julia två vuxna människor i 20 års åldern. Även om det utspelar sig i Verona i slutet av 1500-talet så har jag velat skapa moderna trovärdiga karaktärer som vi idag kan känna igen oss i. Jag har inte strävat efter någon historisk korrekthet vad gäller familjestrukturer utan fokuserat på kärlekshistorien med relationer som inte är präglad av dåtidens genuskonservatism. Romeo och Julia är två jämställda människor som möts i gränslös kärlek. Relationen Romeo och Mercutio är fördjupad och ska förhoppningsvis förstärka Romeos ursinne i slutet av akt ett.
För mig kommer skratt och sorg ur samma källa och därför har jag försökt att lyfta lek och humor i denna tragedi. Formen är musikteater. Repliker läses bitvis fritt men kan också under vissa partier läsas i relation till musik och puls. Mitt i allt börjar dom sjunga. Stor inspiration har varit musikalen Hamilton och filmen London Road. Klangrummet är Verona i slutet av 1500-talet. Musiken är modern.
VÄSTERBOTTENSTEATERN 2020
Manus & regi: Bobo Lundén
Scenografi: Astrid Maya
Kostym & mask: Helena Andersson
Musik: Bobo Lundén, Cay Nyqvist
Ljuddesign: Arnaud Spicq
Affischbild: LisaLove Bäckman
Pressbilder: Patric Degerman
"En strålande vacker föreställning om kärlek i en tid där den behövs som mest..."
Sara Meidel - Västerbottenskuriren
"Extra allt, skimrande guld och storslagna sångnummer... det är långt ifrån högtravande versmått, det är stort, det är bombastiskt, folkligt och lättillgängligt...
"Laddad kärlek i en samtida tolkning...
...ett smart grepp på Shakespeares klassiska kärleksdrama. För denna livfulla modernisering skapar trovärdighet.